Maak eenvoudig ruimte op jouw harde schijf



Hoe minder je aan dingen denkt, des te meer ruimte je hebt om over dingen na te denken.

Vergelijk jouw hoofd maar eens met de harde schijf van een computer. Zodra de harde schijf vol raakt, wordt deze trager. Dit gebeurt er ook met jou als aan heel veel dingen moet denken.


Ben jij jouw dag al eens begonnen met een braindump? Schrijf alle losse eindjes maar eens op die in jouw hoofd ronddwalen. Als je ze hebt opgeschreven, raak je ze niet meer kwijt en kan jouw brein deze wissen. Een braindump maakt dus letterlijk ruimte in je hoofd.


Checklists

Zo werkt het ook met checklists. Wie doet het niet? Het maken van een checklist voor de vakantie. Vaak begin je hier al mee weken voordat de vakantie start. Wat moet er mee, wat moet er nog geregeld worden, alle verzekeringen op orde? Wie past er op het huis, de planten en dieren?


Ik gebruik (uiteraard...) ook lijstjes.

Bijvoorbeeld als ik voor een bedrijf een training ga verzorgen. Dan is het van belang om vooraf te weten hoeveel mensen er mee doen, welke ruimte, hoe deze ruimte eruit ziet qua indeling, welke apparatuur beschikbaar is om te gebruiken, of er een flipover staat of dat ik deze zelf mee moet nemen etc. etc.


Ook voor de start van een training heb ik een checklist. Testen apparatuur, presentatie, geluid, video's etc. Telefoon uitzetten, pennen en materialen klaarleggen. Want als ik tijdens de presentatie opeens begin te twijfelen of het geluid bij de video het wel doet, dan ben ik afgeleid en kan ik niet meer met volle aandacht de training geven aan de groep.


Als ik dat iedere keer opnieuw moet bedenken, kost dat veel denkkracht en 'schijfruimte' in mijn hoofd. Daarom gebruik ik een checklist. Hierop staan alle standaard zaken waar ik elke training aan moet denken.


Reflectie

Als je ergens beter in wil worden, is het handig om dat wat je beter wil gaan doen te gaan meten.

Dat kan uiteraard in een checklist, die je aan het einde van de dag dan beoordeeld / afvinkt.


Ik neem dit mee in mijn dagreflectie. Ik reflecteer aan het einde van de dag (bijna) altijd hoe die dag is gegaan, wat kan beter, wat ga ik niet meer doen, wat is blijven liggen en moet opnieuw worden geprioriteerd.

Je kan hier ook een checklist aan toevoegen met jouw persoonlijke doelen.


Stel je wil met meer concentratie en focus gaan werken. Hoe ga je dat voor jezelf zichtbaar maken? Wat ga je dan aan kleine stappen per dag doen en daar op reflecteren om het steeds te blijven verbeteren totdat het een routine is geworden?


Jouw (dag) checklist zou er dan zo uit kunnen zien:

  • 1 uur zonder afleiding kunnen werken aan een concentratie klus?

  • Heb ik mijn pauzes genomen?

  • Heb ik tijdens mijn lunchpauze een half uur gewandeld?

Schrijf dan ook eens aan het einde van de dag op wat dit jou heeft opgeleverd. En dan niet alleen de tijd of de opgeleverde taken, maar ook wat het met jou heeft gedaan. Voel je meer rust en energie? Doe dat maar eens een aantal weken en kijk dan nog eens terug. Welke progressie zie je dan?


Productief en effectief werken is niet alleen tijd overhouden en sneller werken, maar vooral ook meer rust in je hoofd en daardoor een fittere brein.


Heb ik jou nieuwsgierig gemaakt hoe je dat nu doet, wat voor jou de beste methode is? Bel gerust eens voor een vrijblijvend advies gesprek. En misschien kan ik jou voor jouw persoonlijke situatie direct al tips geven waar je mee verder kan.