Ziezo, die eerste werkdag na je weekend zit er weer op. De tijd is voorbijgevlogen. Er stond niets of weinig in de agenda, de ideale dag direct na het weekend. Maar als je nu terugkijkt op wat je de hele dag hebt gedaan… Geen idee! Al die dingen waar je vandaag mee aan de slag wilde gaan, liggen nog net zo op de stapel als vanochtend.
Misschien moet je vanavond toch ‘even’ wat werk wegwerken. De rest van de week staat namelijk al vol met afspraken. Dan komt het er zeker niet van, dus dan vanavond maar. Opzoek naar de eerlijke vinder voor verloren tijd.
Gezocht: eerlijke vinder voor verloren tijd
Hoe komt het nu dat je op een rustige dag als vandaag, toch niet het werk wat gepland was af hebt?
Op zo’n rustige dag kabbelt het allemaal gewoon door. De werkdag is voorbij voor je er erg in hebt en voordat je gedaan hebt wat je had willen doen. Misschien vind jij dat helemaal geen probleem. Maar tijd is het kostbaarste wat we hebben, we gaan er alleen af en toe zo slecht mee om. Eigenlijk is weglekkende tijd, verspilde moeite, weggegooid geld en energie.
Gevolgen weglekkende tijd
Je werk is blijven liggen. Hierdoor ervaar je misschien wel stress, wanneer moet je het werk nu afronden?
Minder vrije tijd. Als je besluit de weggelekte tijd terug te winnen door gewoon langer door te werken, kost je dat vrije tijd.
Weggegooid geld. Tijd = geld. Vanuit welk oogpunt je het ook bekijkt. Niet alleen voor jouw werkgever maar ook voor jou.
Waar blijft de tijd
Wil jij jouw tijdlekken eens in beeld brengen en kijken waar jouw tijd blijft? Schrijf dan eens een aantal weken op waar jouw tijd aan besteed wordt. Dit kan gewoon in jouw agenda, in een schriftje of in Excel. Er zijn uiteraard ook handige tools. Veel ondernemers die op basis van ‘uurtje factuurtje’ werken gebruiken de tool Toggl. Ik ook, al hoewel ik niet altijd ‘uurtje factuurtje’ werk. Het bijhouden van jouw tijd geeft ontzettend veel inzicht.
Kijk aan het einde van de dag eens terug wat je hebt gedaan, en aan het einde van de week aan welke taken je veel tijd hebt besteed. Past dat bij jouw functie en de taken die voor deze week gepland waren? Of waren er veel tijdlekken?
Meestal is het bijhouden van een overzicht alleen al voldoende om het aantal lekken te verminderen. Je bent namelijk bewuster met jouw dag en tijd bezig.
Eerlijkheid voorop
Zo’n overzicht houd je voor jezelf bij. Dus sjoemel niet, maar noteer eerlijk wat je doet. En als hetgeen je doet nu eens niet zo productief is: so what? Dan is er in ieder geval ruimte voor verbetering.
Heb jij ook te weinig tijd in een week? Wil jij meer focus en aandacht voor jouw taken? Wil jij een half uur per dag extra tijd? Neem vrijblijvend contact met mij op! Mijn timemanagement trainingen gaan jou gegarandeerd helpen.
Comments