De uitsteller

Je kent het wel, eigenlijk moet je iets afmaken, maar om de één of de andere reden kom je er niet toe om het op te pakken. Of te wel je blijft uitstellen.


Wikipedia schrijft er het volgende over:

"Uitstelgedrag is het uitstellen van taken die men eigenlijk wil of moet doen en waarbij men weet dat het uitstel waarschijnlijk niet goed is en tot moeilijkheden of extra stress zal leiden. Daarom wordt dit soms ook irrationeel uitstel genoemd.

Het gewoon uitstellen van een taak omdat er belangrijkere zaken dringend zijn of omdat men het liever de volgende dag doet, is geen uitstelgedrag omdat het uitstel zich ofwel opdringt, ofwel geen belang heeft."


Deadline en dopamine

De meeste mensen beginnen pas aan een taak als de deadline van de taak in zicht is. Voor mij heel herkenbaar! Waarom zou je er nu al aan beginnen als je nog dagen, weken of maanden de tijd hebt om het op te leveren?

Maar toch, heel veel zaken doe ik direct. Kleine klusjes, dan kun je lekker veel afstrepen op je to-do list. Dit geeft een heerlijk gevoel, of te wel je maakt dopamine aan. En dopamine zorgt ervoor dat we ons tevreden en beloond voelen.


Tips om uitstelgedrag te voorkomen

Hieronder staan een aantal tips die mij meestal helpen bij het voorkomen van uitstelgedrag. En ik schrijf bewust ‘meestal’. Want het lukt mij ook niet altijd.

  1. Lees eens het boek ‘Eat that frog’ van Brian Tracey. Als je elke ochtend begint met het eten van een levende kikker, zal de rest van de dag 'een makkie' zijn (aldus Mark Twain). 'Eat that frog' laat zien hoe je die spreekwoordelijke kikker op kunt eten, oftewel hoe je moet beginnen met de taken waar je het minst zin in hebt. De taken die je voor je uitschuift blijken namelijk bijna zonder uitzondering de taken te zijn die de grootste, meest positieve impact op je leven zullen hebben.

  2. Als je een grote ‘klus’ hebt, deel deze dan op in kleine stukjes. Dan blijft het overzichtelijk en je kan lekker veel afstrepen van je to-do list. Maak deze stukjes wel concreet, tastbaar en planbaar.

  3. Maak een planning. Schrijf uit wat je nog te doen hebt. Maak een to-do list. Maar zorg er wel voor dat jij je eraan houdt! Als je een to-do list maakt of een actielijst, begin jouw actie dan eens met een werkwoord. Dit helpt jou in actie te komen! En uiteraard heeft elke actie een deadline. Ik ben zelf een notoire deadline werker, ik zet mijn deadline altijd 1 of 2 dagen eerder dan de daadwerkelijke deadline. En al weet ik dat ik mijzelf voor de gek houd, het werkt wel!

  4. Voorkom afleiding! Wellicht de belangrijkste tip. Laat je niet afleiden, zorg voor een ruimte waar je geconcentreerd kan werken. Zet je telefoon op stil. Zet de mail uit. Geen afleiding door binnenkomende mails die jou weer afleiden van de taken waar je eigenlijk mee aan de slag had gewild.

  5. Plan voldoende rustmomenten. Het klinkt raar, maar door meer pauze krijg je meer gedaan. Plan ieder half uur vijf minuten pauze, ga dan geen mail, telefoon en social media checken! Maar haal een kop koffie/thee, streek de benen, loop eventueel even naar buiten voor een frisse neus. Daarna heb je weer voldoende energie om aan de slag te gaan.

Geniet daarna van het heerlijke moment dat je al die lastige klussen die je voor je uit had geschoven af hebt! Dan mag je je zelf echt wel een schouderklopje geven als beloning.




16 keer bekeken0 reacties
  • Instagram
  • Facebook Social Icon
  • LinkedIn Social Icon
  • Twitter Social Icon

© 2020 Katrien Eggens Training & Organizing