Minder stress meer belangrijke dingen


Volgens Stephen Covey (auteur van 'de 7 Eigenschappen van effectief leiderschap') zijn er 2 manieren om te bepalen of je ergens je tijd aan zal besteden.


Je kunt ergens op reageren omdat het urgent is, omdat het iets is wat nu je aandacht grijpt. Een idee, een verzoek, een bericht of een acuut probleem.

Of je kunt iets doen omdat het belangrijk is, omdat het op de langere termijn bijdraagt aan jouw missie of doelstellingen.


Klinkt logisch. Toch?


Urgent en Belangrijk

Maar wat is nu het verschil tussen urgent en belangrijk?

Urgente zaken moeten op een korte termijn, bijvoorbeeld vandaag, afgerond worden. Belangrijke zaken moeten afgerond worden anders onstaan er problemen. Urgente en belangrijke zaken vragen direct aandacht.


Veel zaken zijn urgent maar niet belangrijk. Of niet urgent en wel belangrijk. Slechts enkele zaken zijn urgent en belangrijk.

Als je je de hele dag bezig houdt met urgente en belangrijke zaken ben je waarschijnlijk aan het brandjes blussen. Dan is het zaak om te kijken hoe dit brandjes blussen voorkomen had kunnen worden.


Zeg eens ‘nee’ tegen iets wat urgent is maar niet belangrijk! En dat is best moeilijk, maar waarom zou je iets doen als het niet belangrijk is?


Ik ben zelf ook wel eens verslaafd aan urgentie. Dan wil ik zoveel mogelijk taken oppakken die snel resultaat op korte termijn (quick wins) opleveren. Daar krijg je een fantastisch gevoel van!


Maar, moet je mensen die bellen of mailen wel altijd direct helpen? Belangrijke taken kwamen bij mij op de lange termijn omdat ze niet direct resultaat opleverde. En er niet direct aandacht voor werd gevraagd door anderen. Ik reageerde snel op anderen. Daarmee bleven de belangrijke zaken liggen en de urgente en voor mij minder belangrijke zaken werden direct afgewikkeld. Met andere woorden ik reageerde op de urgente zaken van een ander.


Ben jij urgentie verslaafd en wil je er van af? Dit vraagt wel enige discipline maar het kan en is niet heel erg moeilijk. Je krijgt er meer overzicht voor terug en jij bepaalt zelf weer jouw agenda.