top of page

3 handige tools om slim te werken

In het land van de productiviteitstools is er keuze te over. Ik heb er inmiddels tientallen uitgeprobeerd, behouden en naar de prullenbak verwezen. Er zijn 3 tools waar ik geen afscheid van kan nemen, met andere woorden deze vindt ik zelf zo super werken die gebruik ik gewoon dagelijks. 3 handige tools om slim te werken:


3 handige tools om slim mee te werken

Workflowy

Martijn Aslander (www.martijnaslander.nl) heeft mij begin dit jaar op het spoor van Workflowy gezet. Ik was er erg nieuwsgierig naar, maar waarschijnlijk niet nieuwsgierig genoeg om er direct mee aan de slag te gaan. Ongeveer een maand geleden heb ik de tool omarmt en tot nu toe nog niet weer losgelaten.

Workflowy is snel, simpel en zonder afleiding van toeters en bellen. Je kan erg gemakkelijk alles terugvinden. Het lijkt het meest op een leeg oneindig lang notitievel. Ik gebruik de jaarlijst die je bij Martijn kan downloaden. Mijn todo's staan er in, de voorbereidingen op mijn afspraken maar ook de verslagen van mijn afspraken. In mijn reflectie moment schrijf ik per afspraak wat het mij heeft opgeleverd, wel of geen energie, wat ik anders wil doen, wat goed gaat. Als agenda tool vind ik deze nog niet erg handig en blijf eerst nog bij mijn oude vertrouwde agenda van Apple.


OneNote

In mijn beleving het meest ondergewaardeerde programma van Microsoft. Een digitale alleskunner. Maar platgeslagen een digitaal notitieboek of kladblok. De ideale verzamelplaats! Binnen organisaties kun je er in samenwerken, je kan alle notities snel terugvinden, je kan meerdere notitieboeken aanmaken, je kan er samen in vergaderen, documenten er in uploaden in bijna elk format dat je maar wilt. Beschik je over een tablet of een laptop met touchscreen dan kun je er ook in tekenen. Teveel om op te noemen. Nog steeds één van mijn meest gebruikte programma's en dan met name als verzamelplek van mooie ideeën, websites, boodschappenlijstjes etc. En diverse organisaties inmiddels besmet met het 'slim en efficiënt vergaderen' met OneNote.


Trello

Trello, vind ik de ultieme samenwerktool als je niet bij hetzelfde bedrijf werkt. Ik gebruik deze als projectbord / kanban met mijn samenwerkingspartners. Maar ook als contentplanner voor mijn eigen social media berichten. Het is volledig zelf in te richten, je kan mail naar Trello sturen, todo's aanmaken maar ook interessante informatie er in opslaan. Trello heeft het uiterlijk van een Kanban, je kan alle lijsten zelf een naam geven, er mee schuiven tot je een ons weegt, flexibel, overzichtelijk maar ook wel weer veel mogelijkheden. Trello is ook de perfecte projectmanagementtool, goed te gebruiken in zowel traditionele projectorganisaties als in Agile/Scrum georganiseerde projectorganisaties. Grafisch gezien de mooiste van deze 3 tools. 

Ik gebruik ze alle drie dagelijks, waarbij ik de planning en de todo's van mijn eigen bedrijf inmiddels heb verplaatst van Trello naar Workflowy. Trello gebruik ik met mijn samenwerkingspartners en OneNote als grote verzamelbak. Zeg maar voor de digitale knipsels. Deze knipsels scheurde je vroeger uit een tijdschrift en bewaarde je in een ordner, een bakje of je plakte deze in een schrift, dat verzamel ik nu in OneNote.

Wil je meer weten over het gebruik van deze super handige tijdsbesparende tools? Ik heb echt geen aandelen in deze tools! Maar ik kan je wel helpen deze tools in te zetten om slimmer te kunnen werken.


bottom of page